Wat doen wij met het onderwijs?

Wij kijken terug op weer een schitterend schooljaar, boordevol mooie leesactiviteiten met scholen samen. Een greep uit onze gezamenlijke successen:

• De beste voorlezers van Bibliotheek Waterland 2024 Bekijk details

27 februari 2024

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. In Bibliotheek Waterland werden er twee rondes gehouden. Onze winnaars zijn Logan Kroon uit Monnickendam en Max Mul uit Ilpendam! Uit de 24 kandidaten die streden in Purmerend en in Monnickendam werden Logan en Max gekozen als de beste voorlezers.

• Aan de slag met rijke teksten Bekijk details

27 februari 2024

Elke leerkracht in Nederland heeft de term rijke teksten inmiddels waarschijnlijk al vaak gehoord. Het is alleen niet voor iedereen duidelijk wat dat nou eigenlijk zijn, wat er zo goed aan is en hoe je ermee werkt. Daarom heeft Bibliotheek Waterland de training ‘Aan de slag met rijke teksten’ gemaakt voor leerkrachten vanaf groep 5.

• Inspiratieavonden goed bezocht Bekijk details

19 februari 2024

Ieder jaar worden in januari de Nationale Voorleesdagen georganiseerd; dit is hét moment om de Bibliotheek te bezoeken! Niet alleen worden er voor alle kinderen van 0 t/m 6 jaar allerlei voorleesactiviteiten georganiseerd, ook wordt deze periode altijd feestelijk ingeluid met een inspiratieavond voor leerkrachten in de Bibliotheken van Volendam en Purmerend.

• Boekenshows met Pieter Koolwijk Bekijk details

28 september 2023

Ter gelegenheid van de Kinderboekenweek hebben we twee mooie Boekenshows voor leerkrachten georganiseerd, in Purmerend en in Volendam. We vertelden alles over de bekroningen en hoe je deze boeken kunt gebruiken in de klas.

• Zomerbieb een succes Bekijk details

10 september 2023

In de zomervakantie wisten veel kinderen de weg te vinden naar de Zomerbieb. Met de Zomerbieb-boekenlegger in de hand maakten ze de verschillende opdrachten in ruil voor een prijsje.

• Met Vakantielezen op reis Bekijk details

17 juli 2023

Het zomerleesprogramma Vakantielezen heeft als doel het leesniveau van leerlingen uit groep 3 en 4 tijdens de vakantieperiode op peil te houden.

• De winnaar van Scoor een Boek! is ... Bekijk details

13 juli 2023

Het Fluitsignaal voor het einde van Scoor een Boek! 2023 heeft geklonken en de winnaar is bekend. Acht weken lang zijn er een recordaantal boeken gelezen door 959 leerlingen van in totaal 44 groepen.

• Nieuwe dBossen Bekijk details

13 juli 2023

Het afgelopen schooljaar zijn er nieuwe samenwerkingen aangegaan met basisscholen in de vorm van de Bibliotheek op School (dBos).

• Kee Wouters schopt het ver als Voorleeskampioen Bekijk details

12 juli 2023

Kee Wouters van De Havenrakkers heeft het tot de provinciale finale geschopt met haar voorleeskwaliteiten.

• Nieuwe boeken Bekijk details

11 juli 2023

Een belangrijke voorwaarde om kinderen aan het lezen te krijgen is natuurlijk een aantrekkelijke collectie. Met dank aan de NPO-gelden van gemeente Purmerend hebben wij dit jaar veel scholen blij kunnen maken.