Vacature vrijwilliger CoderDojo

Bibliotheek Waterland zoekt vrijwilligers voor CoderDojo in de Bibliotheek Purmerend.

Wat is een CoderDojo?

Bij een CoderDojo leren jonge mensen, tussen de 5 en 17 jaar, om te programmeren, websites bouwen, apps ontwikkelen, games te maken en meer. Dojo's worden opgezet en georganiseerd door vrijwilligers. Naast het leren programmeren ontmoeten deelnemers ook andere like-minded mensen, delen deelnemers waar ze mee aan het werken zijn en maken ze samen nieuwe dingen.

CoderDojo bron: https://coderdojo.nl/informatie/over-coderdojo

De bibliotheek Waterland wil aansluiten bij dit mooie initiatief door in de Bibliotheek Purmerend een CoderDojo op te gaan starten. Hiervoor zijn wij op zoek naar vrijwilligers.

Waar wordt de CoderDojo gehouden?

De Dojo’s vinden plaats in het OntdekLAB van de Bibliotheek Purmerend, Waterlandlaan 40.

Hoe vaak wordt er een Dojo georganiseerd?

Wij zijn van plan om een keer per maand op zaterdag een CoderDojo te organiseren.

Hoeveel tijd kost het jou als vrijwilliger?

De Dojo zelf duurt twee uur. Reken daarnaast op een half uur opbouwen en een half uur opruimen. Maandelijks ben je dus een zaterdagmiddag aanwezig in de Dojo voor de activiteiten met de kinderen. Daarnaast kost het je (vooral in het begin) tijd om de activiteiten zoals programmeren, bouwen en ontwerpen voor te bereiden.

Wanneer start de CoderDojo in de Bibliotheek?

Als het lukt om voldoende vrijwilligers te vinden willen wij in het tweede deel van 2023 van start gaan met onze CoderDojo.

Wat verwachten wij van onze vrijwilligers?

Je bent kindvriendelijk en geduldig. Je houdt ervan om jouw kennis over te dragen aan jonge mensen. Omdat je gaat werken met kinderen is een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) verplicht. Dit regelt de Bibliotheek Waterland voor jou.

Kennis van programmeren en programmeertalen zoals Scratch en Python is een pre, maar is geen vereiste. Ook zonder deze kennis is er genoeg te doen voor onze vrijwilligers in de Dojo.

Kennis van elektrotechniek en robotica zoals Arduino is ook een pre, maar ook dit is geen vereiste.

Wil je meer weten over het werk van een vrijwilliger in een CoderDojo, kijk dan op https://coderdojo.nl/meehelpen/mentor-worden

Geïnteresseerd!

Ben je geïnteresseerd om jouw steentje bij te dragen als vrijwilliger of heb je behoefte aan meer informatie, stuur dan een bericht naar ontdeklab@bibliotheekwaterland.nl