Podcasts

In de podcast What the BIEB?! zitten aan tafel: Norbert van Halderen en Sylvia Bakker (Bibliotheek Waterland), Chantal Trigallez (Westfriese Bibliotheken). Zij bespreken actuele onderwerpen en maatschappelijke thema's uit de wereld van de bibliotheek.

Wil je meer luisteren? Want behalve een luisterboek gaat er natuurlijk niets boven een boekenpodcast.

Voor vragen of suggesties over deze podcast kun je mailen naar podcast@bibliotheekwaterland.nl.

Beluister alle What the Bieb! podcasts

Podcast What the BIEB?!

#31 De strenge bibliotheekmeneer van Judith Koelemeijer

Sylvia Bakker en Norbert van Halderen vragen de schrijfster naar haar ervaringen met de bibliotheek, nu en vroeger.

Judith heeft ook een lezing gehouden in de bibliotheek, een perfecte match met het thema "verhalen vertellen".

Luister deze podcast

#32 Gratis pizza in de Bibliotheek!

Alles over het reilen en zeilen in de Bibliiotheek met drie onmisbare dames: Maaike Giling - Yvette van de Weteringh - Ingeborg van Eck.

Het gaat van gratis pizza, via de Knip, Bieblala naar de verkiezing van de Beste Bibliotheek.

#33 De masseur voor je vriendin komt langs

In de Poeziëweek is Melle Dotinga te gast, de Dichter Des Waterlands. Hij leest voor uit zijn eigen werk, zoals het gedicht “Paolo” met een glansrol voor een bekend liedje van Paolo Conte.

Prinses Laurentien gaf het startsein voor de Nationale Voorleesdagen en las voor uit het Prentenboek van het jaar 2024.

Luister deze podcast

#28 Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk!

Waterland Meets Westland! Renske van Rooij van Bibliotheek Westland is te gast, zij vertelt over het boek "Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk". Evelien Poels schuift aan om te praten over de Boekenweek.

Je kunt de podcast ook bekijken via Youtube.

Luister deze podcast

#29 Mira Feticu: lezen is genezen!

Onze mobiele studio staat in KB, Nationale Bibliotheek. Mira Feticu is onze gast. Haar boek heet "Geheugen, Geschiedenis, Beschaving: Lofzang op de Bibliotheek".

Je kunt de podcast ook bekijken via Youtube.

#30 Burgemeester krijgt spannend boek voor in bed

Aan tafel: burgemeester Bouke Arends van Westland. Hij heeft als eerste Bekende Westlander zijn eigen boekenplank in de bieb, met 14 van zijn favoriete boeken.

Luister deze podcast

#25 Dolf Jansen: broertje helpt mijn poezie om zeep!

Dolf Jansen en Jim Jansen zijn te gast! Jim - hoofdredacteur van New Scientist - leest een gedicht voor van zijn broer. Dat loopt niet helemaal soepel, vindt Dolf.

#26 Fijne plek voor jongeren in bieb Stede Broec

Ze zijn laaiend enthousiast! Lisa en Amber van de Westfriese Bibliotheken hebben in no-time een mooie plek opgebouwd voor jongeren in de bieb van Stede Broec.

Luister deze podcast

#27 Lale Gül over bekend zijn, de bieb en haar nieuwe boek!

Het is Boekenweek! Lale Gül is te gast in onze podcast, bekend van haar bestseller "Ik Ga Leven".

#22 Betoverende verhalen uit de 19e eeuw

We maken deze episode vanuit een unieke plek: de Artis Bibliotheek. Hier stap je de 19e eeuw binnen, de geschiedenis wordt tastbaar.

Luister deze podcast

#23 Door de bibliotheek zijn we beter geworden op school!

Jonge podcastmakers aan tafel! Lorin (10 jaar) en Ökyü (12 jaar) vertellen hoe leuk het is om zelf een podcast te maken.

#24 2022 Wrapped! alle hoogtepunten en veel boeken

2022 Wrapped! Episode 24 is ons jaaroverzicht, een samenvatting met alle leuke en bijzondere hoogtepunten.

#19 De lol van lezen!

#20 Positieve Gezondheid!

#21 Kinderboekenspecial voor de feestdagen!

#17 Supergeheime opening bibliotheek Wognum was een feest!

#18 Minister Wiersma houdt van razendsnel boeken luisteren

Bekijk de opname van podcast #18 op Youtube

Deze episode is ook gefilmd. Bekijk 'm op YouTube. What the Bieb?! Is een initiatief van Bibliotheek Waterland en de Westfriese Bibliotheken. Productie: Menno Swart

#14 Vluchtelinge Hawa: "de bibliotheek is mijn tweede huis"

#15 Math Göbbels te gast bij de gezelligste podcast van Nederland!

#16 Klooien in de Bibliotheek Medemblik en leestips voor John de Mol

#11 Boekenmaand: jongeren over hun eerste (boeken)liefde

#12 Bibliotheek Waterland helpt vuchtelingen uit Oekraïne

#13 Bibliotheek helpt scholieren tijdens examentijd

Podcasts van bibliotheken

De Bibliotheekcast

Logo De Bibliotheekcast

Een podcast van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland over leesplezier, laaggeletterdheid, nepnieuws en veilig online gaan.

Luister naar De Bibliotheekcast

In Gesprek Met De Stad

Logo In Gesprek Met De Stad

Een podcast van de Bibliotheek AanZet over maatschappelijke onderwerpen die in de regio Dordrecht spelen.

Luister naar In Gesprek Met De Stad

What de BIEB?!

Een podcast van de Bibliotheek Waterland en Westfriese Bibliotheken over actuele thema's in de bibliotheek.

Luister naar What the BIEB?!

Boekenpodcasts voor jongeren

Podcasts over boeken. Voor de jongste lettervreters tot young adults, voor leesbeesten en luistervinken.